Wykład I. Marketing
Dwudziestego trzeciego maja uczniowie klasy trzeciej o kierunku gastronomicznym uczestniczyli w wycieczce do Krakowa. Nie była to jednak okazja „tylko” do zobaczenia dawnej stolicy Polski. Na zaproszenie Pani Rektor Uniwersytetu Ignatianum w Krakowie profesor Moniki Stankiewicz-Kopeć wzięliśmy udział w dwóch niezwykle wartościowych, z punktu widzenia naszej dalszej drogi zawodowej, wykładach-warsztatach. Na polecenie Pani Rektor, która przywitała nas osobiście, niezwykle miło i serdecznie, całokształt naszego pobytu zaplanowała i nadzorowała Pani magister Barbara Gajda-Kocjan, na co dzień odpowiedzialna za promocję UIK.
Podczas pierwszego z dwóch wykładów mogliśmy posłuchać o znaczeniu marketingu w prowadzeniu marki oraz na czym polega marketing. Dowiedzieliśmy się również, kim jest influencer, jakie kryteria musi spełnić, żeby podjąć współpracę z daną firmą, a także jaki wpływ na sprzedaż produktu lub usługi ma współpraca firmy z influencerem. Dzięki zdobytym informacjom znamy zalety i wady takiej współpracy, a także zagadnienia dotyczące budowania marki osobistej. Dotychczas nie mieliśmy świadomości tego, że swoją osobistą marką każdy z nas jest już teraz.
W naszej opinii wykład był niezwykle interesujący, ponieważ nie był to monolog, a rozmowa. Pani Doktor Agnieszka Grzechynka w bardzo ciekawy sposób przedstawiła zagadnienie marketingu, którym zajmuje się na co dzień. Wytłumaczyła, na czym on polega
i jakie jego aspekty porusza na swoich wykładach. Jednym z tematów jest m.in. słynna sprawa, zwana w mediach „Pandora Gate”, czy też przypadek restauracji „Gruba Ryba”, którą do upadku doprowadziła działalność Patostremera. Pani Doktor poszerzyła Zasób naszych wiadomości, tłumacząc, jak wielki wpływ na klientów mają influencerzy. Nawet, jeśli wydaje nam się, że jesteśmy odporni na oddziaływanie reklam, to wciąż ulegamy ich przekazowi. Dlatego tak ważne jest, by umieć dokonywać weryfikacji docierających do nas bodźców i informacji. Ciekawostką i wielkim odkryciem okazała się dla nas informacja, że każdy z nas bywa influencerem, gdyż na pewno nie raz zdarzyło się nam komuś coś polecić i rekomendować, co jest istotą działalności influencerów. Dzięki wykładowi Pani doktor wiemy już, na co zwracać uwagę przy podejmowaniu decyzji przed zakupem jakiegokolwiek produktu i usługi oraz w jaki sposób w przyszłości promować własną ofertę.
Osobiście przyznam, że znakomity wykład Pani Doktor skłonił mnie do umieszczenia Uniwersytetu Ignatianum w gronie uczelni, które biorę pod uwagę, rozpatrując moją dalszą edukację.
WYKŁAD II. Doradztwo zawodowe.
Drugi wykład poświęcony został kwestii doradztwa zawodowego. Prowadząca go Pani magister Kamila Gołąb zaprezentowała nam zakres wiedzy i uwarunkowań, jakie trzeba uwzględnić, wybierając kierunek studiów, czy też innej kariery zawodowej. Dowiedzieliśmy się, jak ważne jest dokonanie analizy własnych zasobów, czyli posiadanych przez nas wiadomości i umiejętności przydatnych w przyszłości.
Wykład wzbogacono o warsztaty, przeprowadzone w postaci dwóch testów. Pierwszy z nich - „Kwestionariusz osobowości Hartmana” – polegał na określeniu mocnych i słabych stron własnej osobowości. W drugiej części testu naszym zadaniem było wybranie właściwych reakcji w określonych sytuacjach życiowych. Każdemu wyborowi przypisany był kolor, który określał typ osobowości z predyspozycjami w kierunku zawodu.
Celem drugiego testu było umożliwienie nam samopoznania; obydwie formy warsztatów były nie tylko ciekawe, a wręcz fascynujące, ale przyniosły również każdemu z nas szereg praktycznych korzyści. Dzięki nim znamy lepiej swoje predyspozycje, mocne i słabe strony, a także sprawy, nad którymi powinniśmy popracować. Możemy zatem skuteczniej pokierować swoją karierą zawodową, unikając poważnych pomyłek i porażek.
Pobyt na Uniwersytecie Ignatianum stanowił znakomitą okazję do poszerzenia naszych wiadomości o tak ważnych w dzisiejszych czasach zagadnieniach marketingu, jego szansach, zaletach, ale i czyhających zagrożeniach. Dzięki gościnności Uniwersytetu Ignatianum oraz profesjonalnie przygotowanym wykładom i warsztatom mieliśmy szansę dokonania analizy własnych predyspozycji, a przecież każdemu z nas już wkrótce taka wiedza będzie bardzo przydatna podczas dokonywania wyborów dalszej drogi edukacyjnej i zawodowej.
„LAS”
Dodatkową wartość wycieczki stanowiła możliwość uczestniczenia w warsztatach biznesowych i kulinarnych przygotowanych dla nas przez Śniadaniownię „Las”, znajdującą się w samym rynku Krakowa i prowadzoną przez Panią Magdalenę Maślichę. Pobyt i warsztaty w restauracji „Las” okazały się prawdziwą ucztą dla ciała i ducha. Pani Magdalena to osoba serdeczna, otwarta, a przy tym autorytet w swojej dziedzinie. Przekazała nam wiele cennych informacji o specyfice pracy restauratora, na przykładzie swojej drogi do otworzenia tak wspaniałego lokalu.
Przykład Pani Magdaleny dostarczył nam nie tylko wiedzy o formalnych wymogach, jakie muszą spełnić osoby aspirujące do bycia restauratorem; pokazał także, ze można odnieść sukces i zawalczyć o własne marzenia dzięki determinacji, ciężkiej pracy, umiejętności wybierania i współpracowania z personelem. Warto nadmienić, że przeprowadzone przez Panią Magdalenę warsztaty znakomicie korespondowały z tematyką wykładów, w których uczestniczyliśmy wcześniej, dotyczących marketingu. Właścicielka „Lasu” również przekazała nam wiedzę o skuteczności marketingu internetowego w wypromowaniu jej restauracji. Dla niej niezwykle skutecznym narzędziem promocji okazał się osobiście prowadzony, przepiękny profil na Instagramie. Wszyscy byliśmy pełni podziwu dla pomysłowości właścicielki „Lasu”, jej pracowitości i podejścia do ludzi. Zachwyciły nas m.in. własnoręcznie wykonane dekoracje oraz elementy dekoracyjne, które restauracja odziedziczyła po dawnych właścicielach, a które aktualna właścicielka postanowiła uszanować.
Zaletą lokalu nie do przecenienia są pracownicy, ze szczególną rolą szefowej „naszej” zmiany, Pani Agnieszki. Fachowość, serdeczny stosunek do klienta, przepyszne potrawy (osobiście polecam Krakowskie Małdrzyki – niebo w gębie!) zapewniają „Lasowi” stałą obecność i sukces na wymagającym krakowskim rynku restauracyjnym. Atrakcyjny wystrój, przemiła obsługa i pyszne jedzenie powodują, że nie ma innego wyjścia jak gorące rekomendowanie odwiedzin w tym miejscu. Opuściliśmy je nie tylko z pełnymi brzuchami, ale także mnóstwem pomysłów i inspiracji kulinarno-biznesowych w głowach.
Dzięki serdeczności, gościnności i profesjonalnym warsztatom Pani Magdy wierzymy, że i my jesteśmy w stanie odnieść sukces i założyć własną restaurację. Po warsztatach w tym lokalu my również wiemy, jak wiele czynników, okoliczności, kwalifikacji musi uwzględnić osoba marząca o karierze w gastronomii. Wprost trudno sobie wyobrazić lepszą, praktyczną lekcje.
Wycieczkę zwieńczył spacer Traktem Królewskim – od Placu Matejki do Wzgórza Wawelskiego.
WIKTORIA KUBALA
ZOFIA SOBCZYK